.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واكنش مجلس به قطعنامه ضد ايراني شوراي امنيت

به گزارش ايسنا، نمايندگان در اولين گام طرحي دوفوريتي براي مكلف كردن دولت به تجديدنظر در همكاري با آژانس، تدوين كردند كه فردا در مجلس ارائه مي‌شود.

طـرح دوفـوريـتـي تـجـديـدنـظـر در هـمـكـاري بـا آژانـس بين‌الـمـلـلـي انـرژي اتـمـي

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از ارائه طرحي دوفوريتي خبر داد كه در صورت تصويب نهايي آن، دولت مكلف مي‌شود در رابطه و همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تجديدنظر كند.

اسماعيل كوثري، نماينده مردم تهران در خانه ملت در گفت‌وگو با ايسنا، با تاكيد بر اين‌كه قطعنامه روز گذشته شوراي امنيت، از طريق زور و زياده خواهي آمريكا به همراه انگلستان و فرانسه تصويب شده است، اظهار داشت: مجلس قصد دارد اعلام كند كه نه تنها اين قطعنامه را قبول ندارد، بلكه آن را سياسي نيز مي‌پندارد، لذا در اين راستا طرحي دو فوريتي را آماده كرده‌ايم كه روز يكشنبه آينده، دو فوريت آن در مجلس مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

به گفته وي، اين طرح در خصوص تجديدنظر در رابطه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است كه جزئيات آن نيز در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس آماده شده و به صحن علني ارائه خواهد شد.

پيش از اين نيز مجلس شوراي اسلامي در اقدامي، پس از صدور قطعنامه‌هاي شوراي امنيت، دولت را موظف كرد در جهت كاهش سطح همكاري‌هاي داوطلبانه با آژانس بين‌المللي اقدامات لازم را صورت دهد.
شوراي امنيت روز چهارشنبه درجلسه‌اي كه به منظور اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران تشكيل داد؛ با 12 راي موافق، 2 راي مخالف و يك راي ممتنع، تحريم‌هاي جديدي عليه ايران را بدون اجماع تصويب كرد.

در اين جلسه تركيه و برزيل دو كشور مخالف با اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران بودند.

نماينده تركيه در شوراي امنيت سازمان ملل در اين نشست در سخناني با تاكيد بر تعهد كشورش به اجراي معاهده منع تكثير سلاح‌هاي هسته‌يي (ان‌.پي‌.تي)‌گفت: ما نمي‌خواهيم كه هيچ كشوري در منطقه سلاح هسته‌يي در اختيار داشته باشد. ما خواهان عاري‌سازي منطقه از وجود سلاح‌هاي هسته‌يي هستيم.

وي ادامه داد: تركيه خواهان اعتمادسازي ميان جامعه‌ي جهاني و ايران است و بر استفاده از راه‌حل مسالمت‌آميز تاكيد دارد.

به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، او با اشاره به هم‌ راي بودن تركيه و برزيل در ايجاد چارچوب يك راه‌حل توافقي درباره برنامه‌ي هسته‌يي ايران، گفت: بيانيه‌ي اخير تهران راه‌حلي براي مشكل هسته‌يي ايران به شمار مي‌رود و اين اعلاميه مي‌تواند فرصت جديدي براي حل اين مشكل باشد. ما نسبت به اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران نگران هستيم و از ايران هم مي‌خواهيم كه شفاف‌سازي كامل داشته باشد و علاوه بر آن با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري‌هاي لازم را جهت اعتماد‌سازي انجام دهد.

نماينده تركيه شوراي امنيت سازمان ملل تصريح كرد: اعمال تحريم‌ها موجب پايان دادن به مشكلات نمي‌شود؛ ما از نگراني جامعه جهاني آگاهيم و مي‌خواهيم كه نگراني‌ها از بين برود. توقع ما از تهران، اجراي كامل اعلاميه و ادامه‌ي مذاكرات با 1+5 است، در نهايت اين كه تركيه با اعمال تحريم‌ها عليه ايران مخالف است.

پس از پايان سخنراني نماينده تركيه در اين نشست، راي‌گيري انجام شد كه 12 كشور در حمايت از تحريم، 2 كشور در مخالفت با آن و يك كشور هم راي ممتنع داد.

اين درحالي بود كه نماينده چين در سازمان ملل در موضعي تعجب‌برانگيز خواستار اجرايي شدن كامل دور جديد تحريم‌ها عليه ايران شد و از تهران خواست از درخواست‌هاي بين‌المللي درباره برنامه هسته‌يي‌اش پيروي كند!

لي بائودانگ، نماينده چين در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: چين از همه اعضاي آژانس بين‌المللي مي‌خواهد كه قطعنامه را به طور جامع و با حسن نيت اعمال كنند.

به گزارش رويتر، وي افزود كه ضروري است كه "به مسير مذاكرات و گفت‌وگو برگرديم" و هدف تحريم‌هاي جديد اين است كه ""ايران را به ميز مذاكرات برگردانيم"!

قطعنامه جديد سياسي، غيرحقوقي و غيرقابل قبول است

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، قطعنامه جديد تحريم‌ها عليه كشورمان را ناشي از فشار آمريكا و اقدامي سياسي، غيرحقوقي و غيرقابل قبول اعلام كرد.

علاءالدين بروجردي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به صدور قطعنامه جديد تحريم‌ها عليه كشورمان، صدور اين قطعنامه را ناشي از فشار آمريكا و اقدامي سياسي توصيف كرد و افزود: با توجه به اين‌كه بيانيه تهران كليه مشكلات موجود در عرصه هسته‌يي را حل كرده و با مقبوليت جهاني مواجهه شده بود، صدور اين قطعنامه غيرحقوقي و غيرقابل قبول است و آمريكايي‌ها با هدف سرپوش گذاشتن بر وضعيت بسيار بد رژيم صهيونيستي در عرصه جهاني كه به دليل حمله به كاروان آزادي يك نفرت جهاني از اين رژيم پديد آمده بود، به دنبال يك بمب خبري بودند.

بروجردي هدف اصلي آمريكايي‌ها از صدور قطعنامه عليه كشورمان را نهفته در اين مسئله عنوان كرد و ادامه داد: با توجه به اين‌كه توافق تهران توسط سه كشور و خارج از شوراي امنيت صورت گرفت، آمريكايي‌ها مي‌خواستند اعلام كنند كه اين‌گونه مسائل در حيطه‌ اختيارات اعضاي دائم شوراي امنيت است و لذا با عنايت به تمام اين مسائل، اين اقدام سياسي و غيرقابل قبول است.

بروجردي هم‌چنين از اتخاذ اقدامات و تصميمات لازم از سوي مجلس شوراي اسلامي در مورد اين قطعنامه خبر داد كه متعاقبا اعلام خواهد شد.

صدورقطعنامه تيرخلاص آمريكابه منشورسازمان ملل است

تبادل سوخت و قطعنامه، با هم جمع نمي‌شود

مناسبات باچين وروسيه،بايد بررسي مجدد شود

پرويز سروري با بيان اين كه صدور قطعنامه عليه ايران باعث انسجام ملي مي‌شود، گفت:‌ جمهوري اسلامي بايد بررسي جدي در رابطه با مناسباتش با چين و روسيه انجام دهد واحتياط بيشتري در ارتباطاتش با اين دو كشور به كار گيرد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه صدور قطعنامه 1929 عليه ايران تير خلاصي است كه آمريكايي‌ها به تمام منشور سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي زد، اظهار كرد: امروز دنيا سوال مي‌كند كه در حال حاضر چه قانوني بر جهان حكومت مي‌كند؟ قانون جنگل، قانون زورمدارانه و يا قانوني براي صلح.

سروري تاكيد كرد: اين كه كشوري را به دليل نپذيرفتن تبادل سوخت تحريم كنند و پس از آن، همان كشور طي بيانيه‌اي رسمي اعلام كند كه تبادل را مي‌پذيرد ولي با وجود اين موضوع، باز آن كشور را تحريم نمايند نشان مي‌دهد اساسا موضوع آن‌ها تبادل، مذاكره و بحث هسته‌يي نيست؛ بلكه آن‌ها با بازيچه قرار دادن قواعد بين‌المللي از اين قواعد به صورت ابزاري استفاده مي‌كنند.

وي با تاكيد براين كه منشور سازمان ملل و نهادهاي حاكم بين‌المللي دستمايه‌اي براي نيات استكباريشان شده است، افزود:‌ جامعه بين‌المللي اين پرسش‌ها را در رابطه با پذيرش در بحث تبادل و كشورهاي واسط مطرح مي‌كند. رييس جمهور آمريكا خود نامه و تلفن به كشورهاي واسط مي‌زند و از آنها مي‌خواهد موضوع تبادل را در تهران را پيگيري كنند، اما بعد از صدور بيانيه تهران، باز هم به بهانه تبادل، قطعنامه‌ و تحريم عليه ايران صادر مي‌شود. اين رويكرد نشان مي‌دهد كه اين قطعنامه قطع‌نامه‌اي سياسي و فاقد ارزش حقوقي و كارشناسي است، و طبيعتا نمي‌تواند تعهدي براي ايران بوجود بياورد. اين فرصت طلايي بود كه آژانس از دست داد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي توضيح داد:‌ اگر قرار باشد آژانس يكجانبه تحت سلطه قدرت‌هاي بزرگ رفتارش را با كشورهاي ديگر تنظيم كند عضويت در‌ آژانس و تعامل با آن چه سودي دارد؟ آژانس بايد در جامعه بين‌الملل پاسخ دهد كه پس از صدور بيانيه تهران، صدور اين قطع‌نامه براي اعمال فشار بر ايران چه وجهي دارد و چرا اين همه التهابات به جامعه بين‌الملل تزريق مي‌كند؟

سروري در ادامه با تاكيد براين كه مجلس تغيير سطح روابط ايران را با آژانس بررسي مي‌كند، يادآور شد: مجلس مطمئنا با قيد دوفوريت موضوع بررسي كاهش سطح روابط با آژانس را به صورت جدي مورد بحث قرار مي‌دهد تا اقدامات عملي در اين رابطه صورت گيرد، و ارتباط با آژانس به حداقل ممكن قانوني برسد.

وي هم‌چنين با بيان اين كه جمهوري اسلامي اكثر مفاد قطعنامه را قبلا تجربه كرده است، گفت:‌ بحث تضييقات مالي و بانكي كه در قطع‌نامه عنوان شده است پيش از اين عليه جمهوري اسلامي اعمال مي‌شد و كشورهاي غربي و آمريكايي از مدت‌ها پيش رفتار غيرقانوني و غيرمنطقي را در اين رابطه از خود بروز مي‌دادند.

نماينده مردم تهران در خانه ملت اظهار كرد: از سوي ديگر در صدور اين قطعنامه عملا اجماعي عليه ايران صورت نگرفت اين درحالي است كه ايران در طول هشت سال جنگ تحميلي شاهد اجماع تمام قدرت‌هاي جهاني همچون شوروي، آمريكا، كشورهاي اروپايي و خليج فارس در مقابل ملت بي‌دفاع و بي‌سلاح ايران بود كه با اين وجود ايران توانست حق خود را از موضع قدرت از دنياي استكباري بگيرد، بنابراين مي‌توان گفت اين قطع‌نامه مورد و چيز جديدي نيست كه آمريكايي‌ها بخواهند با آن بازي كنند.

وي هم‌چنين با بيان اين كه اعتبار نهادهاي بين المللي سازمان ملل و منشور اين سازمان با صدور اين قطع‌نامه زير علامت سوال رفت، افزود: مطمئنا با صدور اين قطعنامه جامعه بين‌المللي به اين نتيجه مي‌رسد كه با اين منطق جنگل نمي‌توان دنيا را اداره كرد و اعتمادي به اين سازمان‌ها و نهادهاي بين المللي داشت؛ آن‌ها به صورت رسمي و در روز روشن اقداماتي مغاير عقل و منطق و مفاد منشور سازمان ملل انجام دادند.

سروري صدور اين قطع نامه را موجب انسجام داخلي دانست و گفت: پس از صدور اين قطع نامه كساني كه در داخل بهانه مي‌گرفتند مبني براين كه با نشان دادن انعطاف به جامعه استكباري آن‌ها از خود نيز انعطاف نشان مي‌دهند متوجه مي‌شوند كه اساسا بحث آن‌ها مذاكره نيست، بلكه بحث‌شان خفت، ذلت و حقارت ملت ايران است. آن‌ها مي‌خواهند ملت ما تسليم شود، زانو بزند و زورگيري‌ها را برگردن گيرد. بر اين اساس با قطعيت مي‌توان صدور قطعنامه باعث انسجام ملي و عدم انسجام در جامعه بين المللي مي‌شود.

وي در ادامه توضيح داد: ‌راي ندادن سه كشور به قطعنامه عليه ايران پديده نوظهوري است، چرا كه آمريكايي‌ها ماه‌ها براي داشتن انسجام كامل عليه ايران تلاش كردند كه اين امر رخ نداد و برزيل و تركيه با صدور اين قطع نامه مخالفت كردند، به باور ما راي مثبت ديگر كشورها نيز به دليل فشار سنگين آمريكا بوده و آن‌ها قلبا مايل به اين موضوع نبودند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين با بيان اين كه اين قطع نامه رفته رفته انسجام جامعه بين‌المللي در اتحاد با آمريكا را از بين مي‌برد و موجب واگرايي بين اروپا و‌ آمريكا مي‌شود، گفت: ايران نشان داد كه اهل منطق، مذاكره و پذيرش منطق بين‌المللي است و آمريكايي‌ها نشان دادند كه چنين موضوع‌هايي را برنمي‌تابند.

سروري هم‌چنين در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين كه جمهوري اسلامي بايد بررسي جدي در رابطه با مناسباتش با چين و روسيه انجام دهد، گفت:‌راي مثبت دادن چين و روسيه در صدور قطعنامه عليه ايران نشان داد كه چه كساني در روزهاي سخت دوست و دشمن هستند. چيني‌ها و روس‌ها نشان دادند كه در روزهاي سخت دوست خوبي نيستند، براين اساس مجلس و دولت بايد بر روي اين موضوع كار كنند و ارتباط با اين دو كشور را با احتياط بيشتري دنبال كنند.

وي در رابطه با بحث تبادل سوخت نيز اظهار كرد: ‌با صدور اين قطعنامه، ديگر نيازي به تبادل سوخت نيست؛ چون ايران در داخل مي‌تواند بحث 20 درصد سوخت را انجام دهد. قطعا تبادل و قطعنامه با هم جمع نمي‌شود.

اين عضو فراكسيون اصولگران مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها بايد رفتار غلطشان را جبران كنند تا موضوع تبادل سوخت بار ديگر به جريان افتد، افزود: طبيعتا پس از صدور قطع نامه عليه ايران موضوع تبادل سوخت هيچ وجهي ندارد، و ما تن به تبادل نمي‌دهيم؛ به عبارت ديگر بيانيه تهران با صدور قطعنامه از حيز انتفاع ساقط شده است و ضرورتي ندارد كه آن روند دنبال شود. اين بيانيه تنها به عنوان سند تاريخي در مقابل جامعه بين‌المللي مي‌ماند و بيانگر آن است كه ادعاي آن‌ها براي تبادل و مذاكره دروغ و بهانه بزرگي براي ايجاد تهديدات عليه جمهوري اسلامي بود.

تبادل سوخت به صلاح نيست

از دستاوردهاي هسته‌يي رونمايي تازه‌اي شود

مديريت تازه‌ در رابطه ايران با چين و روسيه صورت گيرد

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه با تاكيد براين كه بايد مديريت تازه‌اي در قبال رابطه ايران با چين و روسيه در دستور كار قرار گيرد، تبادل سوخت را در شرايط كنوني به صلاح ندانست و گفت:‌ در شرايط فعلي جمهوري اسلامي بايد رونمايي تازه‌اي از دستاوردهاي هسته‌يي داشته باشد تا از موضع برتر بتواند به مذاكرات ادامه دهد؛ قطعا مذاكره غير از اين روند از موضع ضعف است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به صدور قطع‌نامه عليه ايران با بيان اين كه صدور چنين قطع نامه‌اي قابل پيش‌بيني بود، اظهار كرد:‌ با توجه به درك ما از شرايط بين‌المللي كنوني صدور اين قطع‌نامه قابل پيش بيني بود. چرا كه در سطح كلان، آمريكايي‌ها با قدرت‌هاي امروز دنيا مسائل و اختلافات في‌مابين‌شان را به حالت تعليق درآوردند كه نتيجه طبيعي اين روند اين است كه كشورهاي كوچك و متوسطي كه محل اختلاف و بحران است، زودتر براي تباني به توافق مي‌رسند. اين اتفاق در مقابل ايران رخ داد و تباني قدرت‌ها در سطح بالا بود.

وي ادامه داد: ‌اين تباني به گونه‌اي بود كه حتي روابط شبه راهبردي ايران با چين و روسيه نيز نتوانست مانع چنين تباني شود. بعد از صدور اين قطع‌نامه سه مسير قابل پيش‌بيني است، مسير اول خط بيانيه تهران مي‌باشد. برزيل، تركيه و غيرمتعهدها با توجه اين كه بيانيه تهران خط بدون تنش توام با حسن نيت را دنبال مي‌كرد تلاش مي‌كنند موضوع را كماكان زنده نگه دارند و اين موضوع را به صورت نقدي بر قطع‌نامه شوراي امنيت دنبال كنند.

نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در خانه ملت در ادامه توضيح داد: ‌بيانيه تهران مشخصا داراي سه بعد اصلي است. بعد اول مبادله سوخت است كه پيوند غيرقابل اجتنابي دارد با دو بند ديگر كه شامل شناسايي حق ايران براي رسيدن به چرخه سوخت هسته‌يي و پرهيز از برخوردهاي تقابلي است. قطعا صدور قطع‌نامه يك برخورد تقابلي به شمار مي‌رود، اين معنا مي‌رساند كه ايران نبايد سوخت هسته‌يي خود را براي تركيه ارسال كند، مگر آن كه تعليق جدي در رابطه با تقابل صورت گيرد. البته صدور اين قطع نامه نشان مي‌دهد كه آن ها تقابل را در دستور كارشان قرار داده‌اند.

فلاحت‌پيشه اضافه كرد:‌ جمهوري اسلامي در بيانيه تهران به دنيا رسما اعلام كرد كه تبادل سوخت تنها در مسير بيانيه تهران صورت مي‌گيرد و بايد دنيا علاوه بر رسميت شناختن چرخه سوخت هسته‌يي ايران، از راهكارهاي تقابلي پرهيز كند. صدور قطع نامه كنوني شوراي امنيت سازمان ملل در عمل به معناي پشت كردن به بيانيه تهران است. اگر آن‌ها اين راه را دنبال كنند قطعا تبادل سوخت به صلاح نيست، مگر آن كه شرايط به دوران قبل از صدور قطع‌نامه برگردد كه چنين موضوعي بعيد است؛ چرا كه آن‌ها با صدور اين قطع نامه نمي‌خواهند به آن زمان بازگردند.

وي در توضيح مسير دوم قابل پيش بيني پس از صدور قطع‌نامه عليه ايران گفت:‌ اين مسيري است كه روسيه و چين دنبال مي‌كنند، آن‌ها براي آن كه رابطه با ايران را به شرايط قبل از صدور قطع نامه برگردانند تلاش مي‌كنند كه خط مذاكره را احياء كرده و غربي‌ها و ايران را وادار به نشستن پشت ميز مذاكره كنند. هدف كوتاه مدت‌شان اين است كه هم دلجويي از ايران صورت گيرد و هم در ميان كشورهاي غيرمتعهد كه منتقد به سياست‌هاي روسيه و چين هستند، به انتقادات آنها نيز پاسخ لازم را بدهند.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي افزود:‌ هدف بلند مدت روسيه و چين آن است كه خودشان را به عنوان قدرت‌هاي تاثيرگذار در موضع هسته‌اي ايران نشان دهند، و هم از ايران و هم از غربي‌ها امتياز بگيرند. اين دامي است كه اين‌ها پهن كرده‌اند و نبايد در اين دام بيفتيم. برعكس بايد به گونه‌اي عمل كرد كه تابوشكني شود و از چتري كه روس‌ها و چيني‌ها به روي رابطه با ايران انداختند و ادعايشان كه ايران بدون چين و روسيه نمي‌تواند سياست‌هايش را دنبال كند، گذر كرده و اين تابو شكسته شود.

فلاحت‌پيشه در ادامه گفت‌وگو با ايسنا يادآور شد: ‌طبق تحليل تاريخي هر ميزان كه كشورها به چين و روسيه نزديك شدند، آن كشور بيش از هر چيزي محل تباني است و محكوم به عقب ماندگي در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي مي‌شود. شرايط كنوني اين گونه است كه بايد ضمن اتخاذ مديريت تازه‌اي براي رابطه با ديگر اعضاي شوراي امنيت كه عليه ايران راي داده‌اند، مديريت تازه‌اي در قبال رابطه با چين و روسيه در دستور كار قرار گيرد.

وي در توضيح خط سوم پيش بيني شده پس از صدور قطع نامه نيز گفت:‌ اين خط خط گروه پنج به علاوه يك است كه توسط آمريكا، فرانسه و انگليس طراحي مي‌شود. آن‌ها مي‌خواهند دوباره مذاكره از موضع قدرت با ايران را احياء كنند. به گونه‌اي معتقدند كه اين قطع نامه ايران را در موضع ضعف قرار مي‌دهد. مهم‌ترين راهكار مقابله با اين خط آن است كه جمهوري اسلامي رونمايي تازه‌اي از دستاوردهاي هسته‌اي داشته باشد. انجام اين رونمايي تازه ايران را به جايگاه برتر در مذاكرات تبديل مي‌كند. چرا كه در شرايط كنوني عليه ايران قطع نامه صادر شده است؛ ورود به مذاكرات غير از اين روش از موضع ضعف است.

فلاحت‌پيشه افزود: مهم‌ترين خواسته آن‌ها از ايران علاوه بر اجراي قطع‌نامه، وادار كردن ما به مبادله سوخت هسته‌يي است كه اين وضعيت خطرناكي به شمار مي‌آيد. بنابراين تا زماني كه رونمايي تازه‌اي از برنامه‌هاي هسته‌يي انجام نشده است نبايد وارد به مذاكره با خط سوم يعني گروه پنج به علاوه يك شد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر ضرورت وحدت نظر ميان ايرانيان در رابطه با اتخاذ رفتارهاي ايران در بحث هسته‌يي گفت:‌ بيانيه تهران بيش از هر چيزي حقانيت ايراني‌ها را اثبات كرده، به گونه‌اي كه ديديم تقابلي در بيانيه تهران با قطع نامه شوراي امنيت ايجاد شد. اين بيانيه علاوه بر ايرانيان براي غير متعهدين و افكار عمومي منصف در دنيا كه مخالف شكل گيري بحران تازه در دنيا هستند حقانيت ايراني‌ها را ثابت كرد. اين حقانيت كافي است تا ايرانيان با وحدت نظر، سياست‌هاي آينده هسته‌يي كشور را دنبال كنند.

فلاحت‌پيشه در توضيح اقدام مجلس در واكنش به صدور اين قطع نامه اظهار كرد: ‌اقدام مجلس شبيه قانون‌گذاري صورت گرفته در زمان مجلس هفتم در بحث هسته‌يي است. در آن زمان شرايط همچون امروز بود و تلاش‌هايي براي تصويب قطع نامه عليه ايران انجام مي‌شد. مجلس شوراي امنيت و آژانس را تهديد كرد كه اگر قطع‌نامه تازه‌اي عليه ايران صادر شود قانوني را تصويب مي‌كند كه طبق آن اجراي داوطلبانه پروتكل الحاق به حالت تعليق درآيد. در آن دوران دولت به صورت داوطلبانه پيش از مصوبه مجلس به عنوان حسن نيت پروتكل الحاقي را اجرا مي‌كرد كه با صدور قطع‌نامه مجلس، بلافاصله با تصويب قانوني اين پروتكل را به حالت تعليق درآورد.

وي ادامه داد: اكنون نيز شرايط همانند آن دوران است. پيش از تصويب قطع نامه كميسيون امنيت ملي و مجلس در چند هفته اخير خطاب به شوراي امنيت و آژانس اعلام كردند كه اگر قطع نامه‌ تازه‌اي عليه ايران صادر شود ايران رابطه با آژانس را مورد تجديد نظر قرار مي‌دهد. بر اين اساس با توجه به رخ دادن چنين امري، مجلس در اولين دستور كاريش روز يكشنبه(23 خرداد) قانوني را با قيد دو فوريت تصويب خواهد كرد كه به موجب آن، رابطه ايران با آژانس كاهش يافته و يا تجديد نظر در آن صورت مي‌گيرد.

فلاحت پيشه در پايان در توضيح اين اقدام مجلس گفت:‌ معتقديم آژانس نه تنها به وظيفه خود در دفاع از حقوق كشورهاي بدون بمب هسته‌يي يعني كشورهاي خارج از باشگاه هسته‌يي مثل ايران عمل نكرده است بلكه در مواردي جاده‌صاف كن شوراي امنيت شده است. آخرين مورد اين عملكرد، قطع‌نامه اخير شوراي حكام است كه در اين قطع‌نامه تلاش كردند ايران را خلع سلاح كنند و شوراي حكام و آژانس قطع‌نامه‌اي را صادر كرد كه مقدمه قطع نامه شوراي امنيت سازمان ملل شد.

پاسخ ايران به قطعنامه، ادامه غني‌سازي است

اگر مزاحمتي براي كشتي‌هاي ايراني ايجاد شود، منافع آنها را به خطرمي‌اندازيم

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تصريح كرد: بر اساس قطعنامه‌ي جديد، اگر كسي مزاحمتي براي كشتي‌هاي ايراني ايجاد كند جمهوري اسلامي ايران منافع آنها را به خطر خواهد انداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين ابراهيمي نماينده‌ي مردم بيرجند در خانه‌ي ملت، در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به صدور قطعنامه‌ي جديد تحريم‌ها عليه كشورمان از سوي شوراي امنيت كه در يكي از بندهاي آن بحث بازرسي از كشتي‌هاي ايراني مطرح شده است، خاطرنشان كرد: اين كشورها بايد بدانند كه منافع آنها بيشتر در معرض خطر قرار دارد؛ چرا كه ما در نقطه‌ي استراتژيك تنگه‌ي هرمز و خليج فارس هستيم و در صورتي كه يك كشتي ما را بازرسي كنند 10 كشتي آنها را بازرسي خواهيم كرد.

وي با تاكيد بر واكنش شديد ايران نسبت به هر گونه بازرسي كشتي‌هايش، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با اين مسئله برخورد مي‌كند، ضمن اين‌كه با قدرت و قوت راه خود را بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري ادامه مي‌دهد.

نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارج?

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 4.831 seconds.